Sebahagian wanita sering mendirikan solat tarawih di masjid. Ada di antara mereka yang keluar tanpa mendapat keizinan si suami sehingga ketika di masjid kamu dapat mendengar suara mereka sedang bercakap-cakap. Apakah hukum solat mereka? Adakah solat tarawih wajib bagi mereka?
Jawapan sheikh yusof Abdullah al Qaradawi.
Bismillahirrahmanirrahim, wassolatuwassalamualarasulillah, waba’du,
Solat seorang wanita di rumah lebih baik daripada ia solat di masjid selagimana tidak ada tujuan di sebalik perjalanan ia ke masjid semata-mata untuk menunaikan solat. Contohnya seperti mendengar ceramah agama, pengajian ilmu atau mendengar bacaan al-quran daripada qari yang baik. Bagi tujuan-tujuan ini adalah lebih afdhol untuk mereka ke masjid.
Solat tarawih tidak diwajibkan ke atas kaum wanita dan tidak juga bagi lelaki. Bahkan hukumnya sunat dan mempunyai kelebihan yang amat besar di sisi Allah ta’ala. Diriwayatkan oleh Bukhari Muslim daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa yang mendirikan bulan ramadhan dengan keimanan dan pengharapan, Allah akan mengampunkan segala dosanya yang lalu.”
Barangsiapa yang solat tarawih dengan kekhusyukan, ketenangan, keimanan dan penuh pengharapan, solat subuh tepat pada waktunya maka dia telah mendirikan ramadhan serta berhak mendapat ganjarannya.
Ini merangkumi lelaki dan wanita seluruhnya. Kecuali solat wanita di rumah adalah lebih baik daripada solat di masjid selagimana tidak ada tujuan lain selain solat seperti yang telah disebutkan tadi. Terutamanya pada zaman sekarang apabila si suami tidak dapat memberi kefahaman ilmu kepada si isteri. Apatah lagi apabila kaum lelaki tidak dapat memberi peringatan dan pengetahuan kepada isteri mereka. Maka tidak ada cara lain kecuali masjid yang perlu dijadikan sandaran. Bagi keadaan ini mereka perlu merebut peluang ke masjid dan tidak ada masalah di antara mereka dan masjid.
Lebih-lebih lagi bagi wanita yang tidak mempunyai minat dan kesungguhan untuk solat tarawih berseorangan apabila berada di rumah, berbeza jika ia berada di masjid dan beribadat secara berjamaah.
Bagi wanita yang keluar dari rumahnya walaupun ke masjid, mereka perlu mendapat keizinan daripada suami. Suami ialah ketua rumah dan keluarga. Memberi ketaatan kepadanya adalah wajib selagi mana suami tidak mengarahkan supaya meninggalkan perkara wajib atau tidak menyuruh melakukan maksiat. Dalam perkara ini isteri tidak perlu mendengar atau mentaati suami.
Suami tidak mempunyai hak melarang isteri mereka ke masjid selagi tidak ada sebab halangan yang kukuh. Dinyatakan di dalam hadis muslim bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Jangan kamu menghalang hamba(perempuan) Allah SWT dari masjid Allah SWT.”
Perkara yang menghalang mestilah muktabar dari segi syarak. Contohnya ketika suami sakit dan berhajat kepada isteri di sisi untuk menjaga dan memenuhi hajatnya. Atau pun mempunyai anak kecil yang mungkin merbahaya jika ditinggalkan keseorangan di rumah tanpa ada orang memerhatinya. Itu adalah beberapa contoh perkara yang menghalang atau kesempatan yang diterima akal.
Jika anak-anak yang dibawa bercakap-cakap dan mengganggu para jemaah yang sedang menunaikan solat dengan tangisan dan teriakan, maka tidak perlu membawa mereka bersama. Begitulah walaupun dibenarkan membawa anak-anak ketika menunaikan solat lima waktu kerana solatnya tidak lama, perlu dicegah lebih-lebih lagi pada solat tarawih dengan tempoh solatnya yang lama lebih kurang satu jam sehingga anak-anak tidak sabar dengan ibu-ibu mereka.
Adapun perbualan wanita di dalam masjid, perkara ini sama sahaja bagi lelaki. Tidak dibenarkan mengangkat suara tanpa sebab. Apatah lagi bercakap-cakap tentang dunia. Masjid tidak dijadikan untuk ini, tetapi untuk beribadah dan mendapatkan ilmu.
Bagi muslimah yang menjaga agamanya perlu mendiamkan diri ketika berada di dalam masjid sehingga tidak mengganggu orang yang sedang solat atau orang yang sedang berada dalam majlis ilmu. Jika berhajat untuk bercakap, mestilah dengan suara yang rendah setakat yang didengari, tidak terkeluar dari kehormatan dan kesopanan dalam percakapan, pakaian dan cara berjalan.
Suka kiranya saya mengatakan bahawa sebahagian lelaki melakukan banyak pembaziran ketika bersama wanita dengan menyempitkan sesuatu perkara ke atas mereka. Tidak menyokong fikrah bahawa perempuan boleh keluar ke masjid dengan meletakkan dinding kayu yang tinggi memisahkan lelaki dan perempuan dan mengatakan tidak wujud perkara ini di zaman Nabi SAW sehingga melarang wanita daripada melihat gerak geri solat imam kecuali hanya mendengar dengan suara. Jadi tidak hairanlah apabila kamu melihat kaum lelaki yang begini membenarkan diri mereka sendiri bercakap-cakap dan berbual di dalam masjid sehingga tidak membenarkan perempuan berbisik-bisik dengan jiran walaupun tentang urusan agama. Ini adalah pendapat yang tidak seimbang. Sifat cemburu yang keji ialah seperti yang disebut di dalam hadis: “Sesungguhnya cemburu itu adalah apa yang dibenci Allah dan rasulNya.” Ianya cemburu tanpa syak wasangka.
Kehidupan moden kini telah membuka ruang yang banyak kepada kaum wanita. Ada yang keluar dari rumah ke sekolah, jamiah, pasar dan banyak tempat lagi. Tinggallah kekosongan pada sebaik-baik tempat dan afdhol iaitu masjid. Saya menyeru supaya memberikan ruang kepada kaum wanita mendekati rumah Allah SWT demi mendapatkan kebaikan, mendengar peringatan dan mendapatkan kefahaman agama. Tidak mengapa walaupun di sebaliknya ada sedikit keseronokan bagi mereka tanpa ada maksiat selagimana mereka keluar dengan berkelumbung dan menjaga kehormatan jauh daripada tabarruj yang terlarang.
Sumber: terjemahan daripada qaradawi.net
Sebahagian wanita sering mendirikan solat tarawih di masjid. Ada di antara mereka yang keluar tanpa mendapat keizinan si suami sehingga ketika di masjid kamu dapat mendengar suara mereka sedang bercakap-cakap. Apakah hukum solat mereka? Adakah solat tarawih wajib bagi mereka?
Jawapan sheikh yusof Abdullah al Qaradawi.
Bismillahirrahmanirrahim, wassolatuwassalamualarasulillah, waba’du,
Solat seorang wanita di rumah lebih baik daripada ia solat di masjid selagimana tidak ada tujuan di sebalik perjalanan ia ke masjid semata-mata untuk menunaikan solat. Contohnya seperti mendengar ceramah agama, pengajian ilmu atau mendengar bacaan al-quran daripada qari yang baik. Bagi tujuan-tujuan ini adalah lebih afdhol untuk mereka ke masjid.
Solat tarawih tidak diwajibkan ke atas kaum wanita dan tidak juga bagi lelaki. Bahkan hukumnya sunat dan mempunyai kelebihan yang amat besar di sisi Allah ta’ala. Diriwayatkan oleh Bukhari Muslim daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa yang mendirikan bulan ramadhan dengan keimanan dan pengharapan, Allah akan mengampunkan segala dosanya yang lalu.”
Barangsiapa yang solat tarawih dengan kekhusyukan, ketenangan, keimanan dan penuh pengharapan, solat subuh tepat pada waktunya maka dia telah mendirikan ramadhan serta berhak mendapat ganjarannya.
Ini merangkumi lelaki dan wanita seluruhnya. Kecuali solat wanita di rumah adalah lebih baik daripada solat di masjid selagimana tidak ada tujuan lain selain solat seperti yang telah disebutkan tadi. Terutamanya pada zaman sekarang apabila si suami tidak dapat memberi kefahaman ilmu kepada si isteri. Apatah lagi apabila kaum lelaki tidak dapat memberi peringatan dan pengetahuan kepada isteri mereka. Maka tidak ada cara lain kecuali masjid yang perlu dijadikan sandaran. Bagi keadaan ini mereka perlu merebut peluang ke masjid dan tidak ada masalah di antara mereka dan masjid.
Lebih-lebih lagi bagi wanita yang tidak mempunyai minat dan kesungguhan untuk solat tarawih berseorangan apabila berada di rumah, berbeza jika ia berada di masjid dan beribadat secara berjamaah.
Bagi wanita yang keluar dari rumahnya walaupun ke masjid, mereka perlu mendapat keizinan daripada suami. Suami ialah ketua rumah dan keluarga. Memberi ketaatan kepadanya adalah wajib selagi mana suami tidak mengarahkan supaya meninggalkan perkara wajib atau tidak menyuruh melakukan maksiat. Dalam perkara ini isteri tidak perlu mendengar atau mentaati suami.
Suami tidak mempunyai hak melarang isteri mereka ke masjid selagi tidak ada sebab halangan yang kukuh. Dinyatakan di dalam hadis muslim bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Jangan kamu menghalang hamba(perempuan) Allah SWT dari masjid Allah SWT.”
Perkara yang menghalang mestilah muktabar dari segi syarak. Contohnya ketika suami sakit dan berhajat kepada isteri di sisi untuk menjaga dan memenuhi hajatnya. Atau pun mempunyai anak kecil yang mungkin merbahaya jika ditinggalkan keseorangan di rumah tanpa ada orang memerhatinya. Itu adalah beberapa contoh perkara yang menghalang atau kesempatan yang diterima akal.
Jika anak-anak yang dibawa bercakap-cakap dan mengganggu para jemaah yang sedang menunaikan solat dengan tangisan dan teriakan, maka tidak perlu membawa mereka bersama. Begitulah walaupun dibenarkan membawa anak-anak ketika menunaikan solat lima waktu kerana solatnya tidak lama, perlu dicegah lebih-lebih lagi pada solat tarawih dengan tempoh solatnya yang lama lebih kurang satu jam sehingga anak-anak tidak sabar dengan ibu-ibu mereka.
Adapun perbualan wanita di dalam masjid, perkara ini sama sahaja bagi lelaki. Tidak dibenarkan mengangkat suara tanpa sebab. Apatah lagi bercakap-cakap tentang dunia. Masjid tidak dijadikan untuk ini, tetapi untuk beribadah dan mendapatkan ilmu.
Bagi muslimah yang menjaga agamanya perlu mendiamkan diri ketika berada di dalam masjid sehingga tidak mengganggu orang yang sedang solat atau orang yang sedang berada dalam majlis ilmu. Jika berhajat untuk bercakap, mestilah dengan suara yang rendah setakat yang didengari, tidak terkeluar dari kehormatan dan kesopanan dalam percakapan, pakaian dan cara berjalan.
Suka kiranya saya mengatakan bahawa sebahagian lelaki melakukan banyak pembaziran ketika bersama wanita dengan menyempitkan sesuatu perkara ke atas mereka. Tidak menyokong fikrah bahawa perempuan boleh keluar ke masjid dengan meletakkan dinding kayu yang tinggi memisahkan lelaki dan perempuan dan mengatakan tidak wujud perkara ini di zaman Nabi SAW sehingga melarang wanita daripada melihat gerak geri solat imam kecuali hanya mendengar dengan suara. Jadi tidak hairanlah apabila kamu melihat kaum lelaki yang begini membenarkan diri mereka sendiri bercakap-cakap dan berbual di dalam masjid sehingga tidak membenarkan perempuan berbisik-bisik dengan jiran walaupun tentang urusan agama. Ini adalah pendapat yang tidak seimbang. Sifat cemburu yang keji ialah seperti yang disebut di dalam hadis: “Sesungguhnya cemburu itu adalah apa yang dibenci Allah dan rasulNya.” Ianya cemburu tanpa syak wasangka.
Kehidupan moden kini telah membuka ruang yang banyak kepada kaum wanita. Ada yang keluar dari rumah ke sekolah, jamiah, pasar dan banyak tempat lagi. Tinggallah kekosongan pada sebaik-baik tempat dan afdhol iaitu masjid. Saya menyeru supaya memberikan ruang kepada kaum wanita mendekati rumah Allah SWT demi mendapatkan kebaikan, mendengar peringatan dan mendapatkan kefahaman agama. Tidak mengapa walaupun di sebaliknya ada sedikit keseronokan bagi mereka tanpa ada maksiat selagimana mereka keluar dengan berkelumbung dan menjaga kehormatan jauh daripada tabarruj yang terlarang.
Sumber: terjemahan daripada qaradawi.net
0 comments:
Catat Ulasan