Nyawa Islam masih dalam bahaya. Ombak musibah masih lagi menapis umat Islam dengan mengorbankan beribu-ribu nyawa. Kematian umat Islam bukan sahaja mengurangkan bilangan tentera mujahid-mujahid Islam, tetapi ia juga melayangkan jiwa-jiwa umat islam biasa.

Pertamanya ialah kematian dalam pergolakan dan peperangan yang berlaku atas dasar permusuhan agama yang telah merobek dan menjajah beberapa negara islam. Kedua ialah dengan kematian yang berlaku disebabkan kejahilan umat islam sendiri dengan permusuhan sesama sendiri. Ketiga ialah kematian dalam musibah bala bencana alam dari Allah ta’ala seperti gempa bumi, banjir dan lain-lain lagi.

Dengan ketiga-tiga bentuk kematian ini sebenarnya boleh mengurangkan kuantiti umat islam dengan pesat.



ADAKAH KUANTITI PENTING BAGI ISLAM?

Kuantiti umat sebenarnya amat penting dalam proses kebangkitan islam dan agama islam sebenarnya menggalakkan proses penambahan umat. Tetapi ia mestilah seimbang dengan penekanan nilai dan kualiti. Jika tidak, kuantiti tidak akan bermakna.

Al quran mencela golongan majority apabila di dalamnya hanya diisi dengan orang-orang yang tidak berakal, tidak berilmu dan tidak bersyukur seperti apa yang disebutkan di dalam al quran dalam beberapa ayatnya.

“…akan tetapi kebanyakan mereka tidak memahaminya.” (al ankabut: 63)


“…akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (al a’raf: 187)


“…akan tetapi kebanyakan manusia tidak beriman.” (hud: 17)


“…akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.” (al baqarah: 243)


Hadis nabi SAW juga menggesa supaya memperbanyakkan jumlah umatnya dalam sabdanya:

“Menikahlah kamu, kemudian berketurunanlah agar jumlah kamu menjadi banyak kerana sesungguhnya aku bangga dengan jumlahmu yang banyak atas umat-umat yang lain.”


Jadi, bilangan manusia yang banyak hanya menempah kesusahan dan huru-hara jika tidak ada orang-orang soleh dan beriman serta mampu bergerak meningkatkan kualiti syakhsiah umat. Paling penting ialah memperbanyakkan golongan mukmin yang soleh dan faham tujuan hidup mereka, bukan yang merosakkan hidupnya dan masyarakat. Tidak bermakna kuantiti tanpa kualiti.


MENDIDIK KUANTITI KEPADA KUALITI

Kuantiti umat yang kita miliki sekarang terdiri daripada pelbagai kaum, bangsa dan adat yang berbeza. Namun kepelbagaian ini mempunyai guru dan panduan yang satu iaitu al quran.

Kualiti yang kita maksudkan ialah dengan menjadikan diri kita dan umat islam seluruhnya beramal dengan ajaran islam yang sebenar bermula dari kefahaman yang benar. Bukan hanya menganut pada nama tetapi mestilah dengan iman yang tidak ada padanya keraguan dan syak. Eloklah kita berfikir tentang beberapa firman Allah SWT sebagai nuqtah intilaq dalam proses tarbiah.

1- IKHLAS
Firman Allah SWT: “Katakanlah sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadanya dalam (menjalankan) agama.” (az zumar: 11)

2- BERAMAL

Firman Allah SWT: “ Mengapa kamu suruh orang lain mengerjakan kebaikan sedangkan kamu lupa(kewajipan) diri kamu sendiri padahal kamu membaca al kitab? Maka tidakkah kamu berfikir?”. (al bawarah: 44)

3- TAAT
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya jawapan orang-orang mukmin apabila ia dipanggil kepada Allah dan rasulnya agar rasul dihukum dan mengadili di antara mereka ialah dengan ucapan “kami dengar dan kami patuh”. Dan itulah orang-orang yang beruntung.” (an nur: 51)

4- PENGORBANAN
Firman Allah SWT: “Dan di antara manusia yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhoan Allah SWT dan Allah maha pengampun kepada hamba-hambanya.” (al baqarah: 207)



*ditulis pada tahun 2007
Suatu perkara yang tidak bersama ialah yang baik dan yang buruk. Biarpun keburukan melebihi kebaikan, namun masih berbeza. Walaupun yang baik itu sedikit. Itulah yang diwahyukankan oleh Allah SWT kepada Nabi SAW untuk diajarkan kepada umatnya.
Firman Allah SWT:



“Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya.” (al maidah: 100)


BEZA BAIK BURUK

Perkataan “thoyyib” dan “khobis” dalam ayat di atas adalah umum. Merangkumi semua perkara yang baik dan yang buruk. Biarpun perkara yang boleh disentuh seperti makanan ataupun benda, atau benda yang tidak boleh disentuh seperti fikrah, perkataan atau nilai pandangan.

Benda yang baik iaitu perkara yang baik dipandang atau dapat memberi kebaikan kepada kita. Adapun benda yang buruk ialah perkara yang tidak elok dipandang dan dapat memberi keburukan kepada kita.


BIARPUN BANYAK BURUKNYA

Ramai manusia yang tidak dapat membuat penilaian yang baik tentang masalah ini. Apabila manusia hidup dalam kehidupan dunia yang mempunyai banyak keburukan. Tambahan apabila dia hidup dalam suasana yang tidak membina iman. Adakah dia akan menjadi seperti lalang yang ditiup angin.

Yang baik tetap baik walaupun sedikit. Biarpun dengan senyuman atau dengan membuang duri di jalan. Kerana itu nabi SAW melarang kita mengikut rentak biah yang buruk. Nabi SAW bersabda:



“Janganlah di antara kamu yang menjadi “imma’ah” yang berkata: Aku bersama manusia lain. Jika orang baik, aku akan jadi baik. Jika buruk akupun buruk. Tetapi tetapkan diri kamu semua. Jika orang lain baik, maka berbuat baiklah. Jika buruk, janganlah kamu melampau.” (thabrani, termizi)

"imma'ah" ialah singkatan daripada "ana ma'ah" yakni aku bersamanya.

Mungkin kita merasa mudah dengan masalah ini. Namun inilah punca kerosakan yang berlaku. Tidak dapat memilih jalan baik dan buruk.

Kes zina

Jenayah buang anak

Derhaka kepada ibu ayah

Terikut budaya luar


ULUL ALBAB

Banyak lagi fasad akan berlaku jika kita tidak bergerak mengajar dan mengajak manusia sehingga mereka dapat membezakan yang bain dan buruk. Jadilah mereka yang berakal sepertimana yang disebutkan dalam ayat di atas kerana ilmu dan kefahamanlah asas kepada timbangan islam.

KUALITI KUANTITI

| Isnin, 8 November 2010 |

Nyawa Islam masih dalam bahaya. Ombak musibah masih lagi menapis umat Islam dengan mengorbankan beribu-ribu nyawa. Kematian umat Islam bukan sahaja mengurangkan bilangan tentera mujahid-mujahid Islam, tetapi ia juga melayangkan jiwa-jiwa umat islam biasa.

Pertamanya ialah kematian dalam pergolakan dan peperangan yang berlaku atas dasar permusuhan agama yang telah merobek dan menjajah beberapa negara islam. Kedua ialah dengan kematian yang berlaku disebabkan kejahilan umat islam sendiri dengan permusuhan sesama sendiri. Ketiga ialah kematian dalam musibah bala bencana alam dari Allah ta’ala seperti gempa bumi, banjir dan lain-lain lagi.

Dengan ketiga-tiga bentuk kematian ini sebenarnya boleh mengurangkan kuantiti umat islam dengan pesat.



ADAKAH KUANTITI PENTING BAGI ISLAM?

Kuantiti umat sebenarnya amat penting dalam proses kebangkitan islam dan agama islam sebenarnya menggalakkan proses penambahan umat. Tetapi ia mestilah seimbang dengan penekanan nilai dan kualiti. Jika tidak, kuantiti tidak akan bermakna.

Al quran mencela golongan majority apabila di dalamnya hanya diisi dengan orang-orang yang tidak berakal, tidak berilmu dan tidak bersyukur seperti apa yang disebutkan di dalam al quran dalam beberapa ayatnya.

“…akan tetapi kebanyakan mereka tidak memahaminya.” (al ankabut: 63)


“…akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (al a’raf: 187)


“…akan tetapi kebanyakan manusia tidak beriman.” (hud: 17)


“…akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.” (al baqarah: 243)


Hadis nabi SAW juga menggesa supaya memperbanyakkan jumlah umatnya dalam sabdanya:

“Menikahlah kamu, kemudian berketurunanlah agar jumlah kamu menjadi banyak kerana sesungguhnya aku bangga dengan jumlahmu yang banyak atas umat-umat yang lain.”


Jadi, bilangan manusia yang banyak hanya menempah kesusahan dan huru-hara jika tidak ada orang-orang soleh dan beriman serta mampu bergerak meningkatkan kualiti syakhsiah umat. Paling penting ialah memperbanyakkan golongan mukmin yang soleh dan faham tujuan hidup mereka, bukan yang merosakkan hidupnya dan masyarakat. Tidak bermakna kuantiti tanpa kualiti.


MENDIDIK KUANTITI KEPADA KUALITI

Kuantiti umat yang kita miliki sekarang terdiri daripada pelbagai kaum, bangsa dan adat yang berbeza. Namun kepelbagaian ini mempunyai guru dan panduan yang satu iaitu al quran.

Kualiti yang kita maksudkan ialah dengan menjadikan diri kita dan umat islam seluruhnya beramal dengan ajaran islam yang sebenar bermula dari kefahaman yang benar. Bukan hanya menganut pada nama tetapi mestilah dengan iman yang tidak ada padanya keraguan dan syak. Eloklah kita berfikir tentang beberapa firman Allah SWT sebagai nuqtah intilaq dalam proses tarbiah.

1- IKHLAS
Firman Allah SWT: “Katakanlah sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadanya dalam (menjalankan) agama.” (az zumar: 11)

2- BERAMAL

Firman Allah SWT: “ Mengapa kamu suruh orang lain mengerjakan kebaikan sedangkan kamu lupa(kewajipan) diri kamu sendiri padahal kamu membaca al kitab? Maka tidakkah kamu berfikir?”. (al bawarah: 44)

3- TAAT
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya jawapan orang-orang mukmin apabila ia dipanggil kepada Allah dan rasulnya agar rasul dihukum dan mengadili di antara mereka ialah dengan ucapan “kami dengar dan kami patuh”. Dan itulah orang-orang yang beruntung.” (an nur: 51)

4- PENGORBANAN
Firman Allah SWT: “Dan di antara manusia yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhoan Allah SWT dan Allah maha pengampun kepada hamba-hambanya.” (al baqarah: 207)



*ditulis pada tahun 2007


IMMA'AH

| Ahad, 17 Oktober 2010 |

Suatu perkara yang tidak bersama ialah yang baik dan yang buruk. Biarpun keburukan melebihi kebaikan, namun masih berbeza. Walaupun yang baik itu sedikit. Itulah yang diwahyukankan oleh Allah SWT kepada Nabi SAW untuk diajarkan kepada umatnya.
Firman Allah SWT:



“Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya.” (al maidah: 100)


BEZA BAIK BURUK

Perkataan “thoyyib” dan “khobis” dalam ayat di atas adalah umum. Merangkumi semua perkara yang baik dan yang buruk. Biarpun perkara yang boleh disentuh seperti makanan ataupun benda, atau benda yang tidak boleh disentuh seperti fikrah, perkataan atau nilai pandangan.

Benda yang baik iaitu perkara yang baik dipandang atau dapat memberi kebaikan kepada kita. Adapun benda yang buruk ialah perkara yang tidak elok dipandang dan dapat memberi keburukan kepada kita.


BIARPUN BANYAK BURUKNYA

Ramai manusia yang tidak dapat membuat penilaian yang baik tentang masalah ini. Apabila manusia hidup dalam kehidupan dunia yang mempunyai banyak keburukan. Tambahan apabila dia hidup dalam suasana yang tidak membina iman. Adakah dia akan menjadi seperti lalang yang ditiup angin.

Yang baik tetap baik walaupun sedikit. Biarpun dengan senyuman atau dengan membuang duri di jalan. Kerana itu nabi SAW melarang kita mengikut rentak biah yang buruk. Nabi SAW bersabda:



“Janganlah di antara kamu yang menjadi “imma’ah” yang berkata: Aku bersama manusia lain. Jika orang baik, aku akan jadi baik. Jika buruk akupun buruk. Tetapi tetapkan diri kamu semua. Jika orang lain baik, maka berbuat baiklah. Jika buruk, janganlah kamu melampau.” (thabrani, termizi)

"imma'ah" ialah singkatan daripada "ana ma'ah" yakni aku bersamanya.

Mungkin kita merasa mudah dengan masalah ini. Namun inilah punca kerosakan yang berlaku. Tidak dapat memilih jalan baik dan buruk.

Kes zina

Jenayah buang anak

Derhaka kepada ibu ayah

Terikut budaya luar


ULUL ALBAB

Banyak lagi fasad akan berlaku jika kita tidak bergerak mengajar dan mengajak manusia sehingga mereka dapat membezakan yang bain dan buruk. Jadilah mereka yang berakal sepertimana yang disebutkan dalam ayat di atas kerana ilmu dan kefahamanlah asas kepada timbangan islam.