Da'ei merupakan salah satu rukun daripada rukun-rukun dakwah. Rukun ini merupakan rukun yang penting dalam melaksanakan kerja amal dakwah. Kerana rukun inilah yang mendukung rukun pertama iaitu risalah dakwah atau Islam dan juga yang akan mempengaruhi rukun yang ketiga iaitu mad'u.

Kejayaan dakwah tercapai apabila da'ei berjaya menguasai rukun pertama dan berjaya menyampaikan kepada rukun ketiga. Hasil kejayaan dapat dilihat apabila kita berjaya melihat perubahan pada mad'u. Ramai yang beranggapan bahwa risalah islam hanya cukup apabila disampaikan tanpa mengambil peduli keadaan perubahan pada mad'u. Tanpa peduli dan mutaba'ah, keupayaan para da'ei tidak dapat dinilai dan ditingkatkan.



LEMBUT TIDAK BERERTI DIAM



Ada golongan yang menyangka bahawa dakwah ialah dengan bergaul atau bercampur dengan orang lain dan hanya bersabar dengan kerenah manusia. Tidak kira samada dengan orang baik atau buruk ataupun dalam perkara haqq atau batil. Mereka menyandang kepada hadis Nabi SAW:



"Sesungguhnya seorang muslim adalah yang bercampur dengan manusia dan bersabar dengan kesakitan adalah lebih baik dari seorang muslim yang tidak bercampur dengan manusia dan tidak bersabar dengan kesakitan". (Tarmizi dan Ibnu Majah)


Sheikh Solah Fattah al Khalidi menyatakan bahawa lembut bukan bererti diam. Sebahagian da'ei yang menyertai majlis-majlis mungkar hanya diam seakan-akan mereka tidak mendengar dan mengetahui tentang apa yang berlaku. (Kitab Taswibat)



DAKWAH MUSA AS



Firman Allah SWT:



"Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas;"

"Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut". (Tooha: 44)


Imam al Qurtubi menyatakan bahawa amr bil ma'ruf wannahu 'anilmungkar perlulah dengan cara berlemah lembut kepada orang mempunyai kekuatan. (Tafsir Qurutubi)

Ucapan yang lembut ialah ucapan yang tidak kasar dan terang dengan kebenaran. Allah SWT telah memberi arahan kepada Musa AS supaya bercakap secara lemah lembut kepada Firaun. Jadi setiap orang selain Musa AS lebih perlu mencontohi sikap ini di dalam ucapan dakwah mereka. (Mustafad, Abd Karim Zaidan)


Peringatan yang lembut bukan dengan menegah atau melarang tanpa hikmah. Tetapi hendaklah berasaskan firman Allah SWT:

"…mudah-mudahan ia ingat atau takut" (Tooha: :44)

Supaya pemimpin ingat dan takut kepada Allah SWT. Bukan dengan hanya menyalahkan sifat dan perbuatan tanpa asas iman yang mengembalikan pemimpin kepada Allah SWT. Kebanyakan manusia menegur pemimpin hanya kerana maslahah sendiri dan tidak mengingatkannya tentang dosa akibat perilaku pemimpin tersebut.



LEMBUT HIKMAH



Pernah khalifah zaman abbasiah iaitu Abu Ja'far al Mansur mencari Imam at Thauri sehingga berjumpa dengan beliau di musim haji.

"Jika ada apa-apa berlaku jangan kau datang kepada aku. Kami akan berbincang dengan engkau dan akan menurut apa yang kau perintahkan dan kami akan melarang apa yang kau larang." Kata khalifah.

"Berapa yang kau belanjakan dalam perjalanan ini?" Tanya Imam.

"Aku tidak tahu dan aku mempunyai penjaga harta ini."

"Apakah alasan engkau apabila engkau berdiri di hadapan Allah SWT dan disoal tentang semua ini?. Nabi SAW bersabda: "Bagi orang yang menyalahgunakan harta Allah SWT dan Rasulullah SAW sesuka hatinya, maka kelak baginya neraka". Kata Imam at Thauri. (Taswibat)
"Saya bukan minum sampai mabuk. Sikit jer takkan tak boleh kot?".

"Tengok sekejap pon salah ker? Saya tengok jer perempuan tu. Bukan buat apa-apa pun!"

"Biarlah, bukan dia buat jahat pun, lagipun mencarut sikit-sikit tu apa sangat".



BATAS-BATAS ISLAM


Setiap perkara ada batasnya di dalam Islam. Halal haram yang ditentukan oleh Allah SWT. Biarpun perkara itu dipandang remeh oleh segelintir masyarakat, namun syariat Allah tidak boleh terpesong walaupun sedikit.

Nabi SAW bersabda:



"Sesungguhnya yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata dan di antara keduanya adalah perkara yang syubhat…". (Muttafaqun'alaih)

Imam Nawawi berkata: "Bahawa setiap perkara ada tiga bahagian. Seperti halal yang nyata seperti roti, buah-buahan, minyak dan lain-lain daripada makanan. Begitu juga dengan bercakap, melihat dan berjalan dari amal perbuatan halal yang nyata. Adapun haram yang nyata seperti arak, khinzir, bangkai dan air kencing. Begitu juga perbuatan zina, menipu, mengumpat dan yang seumpama dengannya". ('aunul ma'bud)



KAEDAH HARAM


Allah SWT telah menjadikan fitrah manusia dengan ada baik buruknya. Fitrah manusia dihiasai perasaan suka dunia dengan memenuhi kehendak syahwat. Ia juga merupakan pintu masuk syaitan paling mudah.

Arak diharamkan zatnya. Tetapi nabi SAW menegaskan bahawa setiap yang memabukkan juga adalah haram.

"Saya bukan minum sampai mabuk. Sikit jer takkan tak boleh kot?".

Nabi SAW bersabda:



"Setiap yang memabukkan dengan mengambil secara banyak, maka diharamkan juga walaupun sedikit". (abu daud)

Arak adalah minuman yang boleh menyebabkan seseorang mengalami ketagihan. Sudah pasti minuman pertama disusuli dengan yang kedua dan seterusnya sehingga menyebabkan seseorang melampaui batas-batas yang ditetapkan syariat.

Begitu juga kajian yang mendapati kebanyakan anak yang ketagihan arak adalah disebabkan faktor sikap ibu bapa yang telah menjadi contoh dalam hal tersebut.

Generasi haram akan terus bersilih-ganti selagi ia tidak dibendung dari peringkat permulaan punca.




IKUT HARAM


Begitu juga dengan perkara-perkara haram yang lain. Boleh digunakan kaedah tadi kepada setiap perkara haram.

Melihat wanita dengan syahwat haram walaupun sedikit......kerana ia pasti akan diikuti dengan pandangan kedua dan seterusnya….

Orang yang sudah biasa mengambil rasuah walaupun sedikit sudah pasti akan menerima lebih banyak selepas itu……

Jika lidah seseorang mula mengungkap umpat caci, sudah pasti mulut akan terbiasa meluncurkan kata-kata kesat dengan mudah…..

Selalunya orang berjudi memang sukar berhenti walaupun tiada wang…..



FAHAM


Penyelesaiannya ialah kita perlu faham dan mengerti perkara halah haram dengan jelas supaya tidak terjebak dan tergelincir. Ketagihan nafsu menyebabkan perlanggaran batas-batas Islam seperti yang telah digariskan. Jangan bertindak mengikut kehendak, tetapi ikutilah batas-batas syarak.

LEMBUT HIKMAH

| Ahad, 22 November 2009 |

Da'ei merupakan salah satu rukun daripada rukun-rukun dakwah. Rukun ini merupakan rukun yang penting dalam melaksanakan kerja amal dakwah. Kerana rukun inilah yang mendukung rukun pertama iaitu risalah dakwah atau Islam dan juga yang akan mempengaruhi rukun yang ketiga iaitu mad'u.

Kejayaan dakwah tercapai apabila da'ei berjaya menguasai rukun pertama dan berjaya menyampaikan kepada rukun ketiga. Hasil kejayaan dapat dilihat apabila kita berjaya melihat perubahan pada mad'u. Ramai yang beranggapan bahwa risalah islam hanya cukup apabila disampaikan tanpa mengambil peduli keadaan perubahan pada mad'u. Tanpa peduli dan mutaba'ah, keupayaan para da'ei tidak dapat dinilai dan ditingkatkan.



LEMBUT TIDAK BERERTI DIAM



Ada golongan yang menyangka bahawa dakwah ialah dengan bergaul atau bercampur dengan orang lain dan hanya bersabar dengan kerenah manusia. Tidak kira samada dengan orang baik atau buruk ataupun dalam perkara haqq atau batil. Mereka menyandang kepada hadis Nabi SAW:



"Sesungguhnya seorang muslim adalah yang bercampur dengan manusia dan bersabar dengan kesakitan adalah lebih baik dari seorang muslim yang tidak bercampur dengan manusia dan tidak bersabar dengan kesakitan". (Tarmizi dan Ibnu Majah)


Sheikh Solah Fattah al Khalidi menyatakan bahawa lembut bukan bererti diam. Sebahagian da'ei yang menyertai majlis-majlis mungkar hanya diam seakan-akan mereka tidak mendengar dan mengetahui tentang apa yang berlaku. (Kitab Taswibat)



DAKWAH MUSA AS



Firman Allah SWT:



"Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas;"

"Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut". (Tooha: 44)


Imam al Qurtubi menyatakan bahawa amr bil ma'ruf wannahu 'anilmungkar perlulah dengan cara berlemah lembut kepada orang mempunyai kekuatan. (Tafsir Qurutubi)

Ucapan yang lembut ialah ucapan yang tidak kasar dan terang dengan kebenaran. Allah SWT telah memberi arahan kepada Musa AS supaya bercakap secara lemah lembut kepada Firaun. Jadi setiap orang selain Musa AS lebih perlu mencontohi sikap ini di dalam ucapan dakwah mereka. (Mustafad, Abd Karim Zaidan)


Peringatan yang lembut bukan dengan menegah atau melarang tanpa hikmah. Tetapi hendaklah berasaskan firman Allah SWT:

"…mudah-mudahan ia ingat atau takut" (Tooha: :44)

Supaya pemimpin ingat dan takut kepada Allah SWT. Bukan dengan hanya menyalahkan sifat dan perbuatan tanpa asas iman yang mengembalikan pemimpin kepada Allah SWT. Kebanyakan manusia menegur pemimpin hanya kerana maslahah sendiri dan tidak mengingatkannya tentang dosa akibat perilaku pemimpin tersebut.



LEMBUT HIKMAH



Pernah khalifah zaman abbasiah iaitu Abu Ja'far al Mansur mencari Imam at Thauri sehingga berjumpa dengan beliau di musim haji.

"Jika ada apa-apa berlaku jangan kau datang kepada aku. Kami akan berbincang dengan engkau dan akan menurut apa yang kau perintahkan dan kami akan melarang apa yang kau larang." Kata khalifah.

"Berapa yang kau belanjakan dalam perjalanan ini?" Tanya Imam.

"Aku tidak tahu dan aku mempunyai penjaga harta ini."

"Apakah alasan engkau apabila engkau berdiri di hadapan Allah SWT dan disoal tentang semua ini?. Nabi SAW bersabda: "Bagi orang yang menyalahgunakan harta Allah SWT dan Rasulullah SAW sesuka hatinya, maka kelak baginya neraka". Kata Imam at Thauri. (Taswibat)


SIKIT PON HARAM

| Isnin, 9 November 2009 |

"Saya bukan minum sampai mabuk. Sikit jer takkan tak boleh kot?".

"Tengok sekejap pon salah ker? Saya tengok jer perempuan tu. Bukan buat apa-apa pun!"

"Biarlah, bukan dia buat jahat pun, lagipun mencarut sikit-sikit tu apa sangat".



BATAS-BATAS ISLAM


Setiap perkara ada batasnya di dalam Islam. Halal haram yang ditentukan oleh Allah SWT. Biarpun perkara itu dipandang remeh oleh segelintir masyarakat, namun syariat Allah tidak boleh terpesong walaupun sedikit.

Nabi SAW bersabda:



"Sesungguhnya yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata dan di antara keduanya adalah perkara yang syubhat…". (Muttafaqun'alaih)

Imam Nawawi berkata: "Bahawa setiap perkara ada tiga bahagian. Seperti halal yang nyata seperti roti, buah-buahan, minyak dan lain-lain daripada makanan. Begitu juga dengan bercakap, melihat dan berjalan dari amal perbuatan halal yang nyata. Adapun haram yang nyata seperti arak, khinzir, bangkai dan air kencing. Begitu juga perbuatan zina, menipu, mengumpat dan yang seumpama dengannya". ('aunul ma'bud)



KAEDAH HARAM


Allah SWT telah menjadikan fitrah manusia dengan ada baik buruknya. Fitrah manusia dihiasai perasaan suka dunia dengan memenuhi kehendak syahwat. Ia juga merupakan pintu masuk syaitan paling mudah.

Arak diharamkan zatnya. Tetapi nabi SAW menegaskan bahawa setiap yang memabukkan juga adalah haram.

"Saya bukan minum sampai mabuk. Sikit jer takkan tak boleh kot?".

Nabi SAW bersabda:



"Setiap yang memabukkan dengan mengambil secara banyak, maka diharamkan juga walaupun sedikit". (abu daud)

Arak adalah minuman yang boleh menyebabkan seseorang mengalami ketagihan. Sudah pasti minuman pertama disusuli dengan yang kedua dan seterusnya sehingga menyebabkan seseorang melampaui batas-batas yang ditetapkan syariat.

Begitu juga kajian yang mendapati kebanyakan anak yang ketagihan arak adalah disebabkan faktor sikap ibu bapa yang telah menjadi contoh dalam hal tersebut.

Generasi haram akan terus bersilih-ganti selagi ia tidak dibendung dari peringkat permulaan punca.




IKUT HARAM


Begitu juga dengan perkara-perkara haram yang lain. Boleh digunakan kaedah tadi kepada setiap perkara haram.

Melihat wanita dengan syahwat haram walaupun sedikit......kerana ia pasti akan diikuti dengan pandangan kedua dan seterusnya….

Orang yang sudah biasa mengambil rasuah walaupun sedikit sudah pasti akan menerima lebih banyak selepas itu……

Jika lidah seseorang mula mengungkap umpat caci, sudah pasti mulut akan terbiasa meluncurkan kata-kata kesat dengan mudah…..

Selalunya orang berjudi memang sukar berhenti walaupun tiada wang…..



FAHAM


Penyelesaiannya ialah kita perlu faham dan mengerti perkara halah haram dengan jelas supaya tidak terjebak dan tergelincir. Ketagihan nafsu menyebabkan perlanggaran batas-batas Islam seperti yang telah digariskan. Jangan bertindak mengikut kehendak, tetapi ikutilah batas-batas syarak.